What is next? "Three books and a dissertation"
"Three books and a dissertation"
ECO: Pride, Self-Love, friends, did you hear some voices in this forest? (Scene III) The Divine Narcissus - Sor Juana Inés de la Cruz.
I:
I started writing on October 31, 2009, following the last visit of Carlos Fuentes to El Paso, TX. And as I have an unrestrained imagination, I had to enroll in a PhD in TLC (Teaching Learning and Culture) to delve into theory and reason.
In my texts (Apple Dust, Cosmic Women, San York Kluni), the patriarchal exile of creative writing and language is evident. I don't tell stories, I discount them. Blow after blow, the laughter of my generation shatters the threads to avoid being understood amid the war against women in Ciudad Juárez. I stopped taking my gender role seriously and serially. I sized the tragedy as it is, tragedy. And from there, another concern arose, how to generate texts without genders, without grooming?
I should erase the eloquent and well-formed lines, the tones and timbres, the sequences, the beginnings, the climax, the proud ending, and the presentations.
That was to un-read myself, to start from zero over and over again. To repeat in other phrases the sarcasm of eternity. The pain of repetition. In the first years, I published without referees or editions, organically, ECO, and from there, Organic Critical Writing, a theory of my own.
From 2009 to 2013, I suffered what I now know is post-traumatic disorder and adult attention deficit, something like hearing everyone's voices and then taking them home with me, to my heart, sitting in front of the notebooks, and emptying them there. And like my Rarámuri great-grandmothers, I thought that by taking the voices with me, I would transfer another consciousness to them. They would stop suffering...
And yes, something like that happened (I'll give you the exact data later)
How to articulate from what is thought not to be known? If in reality, we know that we are not a narrative, nor a story as meager as the structure of the text.
Refusing to define my writing states under terms that make me sick.
I was tired of the roles and identities that harmed me.
To un-tell was for the characters to snatch the words and form their own story in Nepantla, my Curatodas woman's self dragged me into believing my un-tale.
Pure beautiful adventure.
After three books, a thousand dreams, three nightmares, and a doctoral dissertation, I recognized myself among so many voices of my characters, now yes, fewer textual veils, the illness called menopause or the wonder of it. My age, my present. My text-illusions remain intact, they return from exile, they find.
"Depression does not exist," shouted my Ma and Pa since 1930.
"Yes, it does!!!" I replied.
Just read my three books and a dissertation. And you will see.
... Thank you
Tres libros y una disertación
ECO: Soberbia, Amor Propio, amigos ¿oísteis en esta selva unas voces? (Escena III) El divino Narciso- Sor Juana Inés de la Cruz.
YO:
Empecé a escribir en el 2009, el 31 de octubre. A partir de la última visita de Carlos Fuentes a El Paso, Tx. Y como soy de imaginación sin freno, tuve que inscribirme al doctorado PhD TLC para entrar en teoría y razón.
En mis textos (Polvos de manzana, Mujeres cósmicas, San York Kluni) se nota el exilio patriarcal de la escritura creativa y el lenguaje. No cuento historias, las descuento. Golpe tras golpe, la carcajada de mi generación desbarata los hilos para no darse a entender en medio de la guerra contra las mujeres en Ciudad Juárez. Dejê de tomar en serio y en serie, mi rol de género. Dimensioné la tragedia como es, tragedia. Y de ahí la otra preocupación, ¿cómo generar textos sin géneros, sin grooming?
Yo debería desaparecer las líneas elocuentes y bien formadas, los tonos y los timbres, las secuencias, los inicios, el climax, el final soberbio y las presentaciones.
Aquello fue des leerme, partir de cero una y otra vez. Repetir en otras frases el sarcasmo de la eternidad. El dolor de la repetición. Los primeros años publiqué sin árbitros, ni ediciones, orgánica, ECO y de ahí Escritura Crítica Orgánica, una teoría mía de mí.
Del 2009 al 2013, sufría lo que ahora sé es, desorden post traumático, y déficit de atención en adultas, algo así como escuchar las voces de todos y todas para luego llevarmelas a mi casa, corazón, sentarme frente al cuadernos y vaciarlas ahí. Y como mis bisabuelas rarâmuris pensaba que llevandome las voces conmigo les iba a trasferir otra consciencia. Ellas iban a dejar de sufrir...
Y sí, algo de eso pasó (después les doy el dato exacto)
¿Cómo articular a partir de lo que se piensa no saber? Si en realidad sabemos que no somos un relato, ni una historia tan raquítica como la estructura del texto.
Rehusandome a definir mis estados escriturales bajo los términos que enferman.
Estaba harta de los roles y la identidades que me dañaron.
Des contar era que los personajes se arrebataran las palabras y formaran en Nepantla,.un cuento propio, mi yo de mujer Curatodas, me arrastrô a creerme mi des cuento.
Pura aventura lindura.
Después de tres libros, mil sueños, tres pesadillas, y una disertación doctoral, me reconocí entre tantas voces de mis personajes, ahora sí, menos velos textuales, la enfermedad llamada menopausia o la maravilla de la misma. Mi edad, mi presente. Mis textoilusiones siguen intactas, regresan del exilio, encuentran.
"La depresión no existe" Gritaron mi Ma y mi Apá desde el año 1930.
"A qué sí!!!" Respondí.
Solo lean Mis tres libros y una disertación. Y verán.
... Gracias.